Hvor meget feder rødvin?

Hvor meget feder rødvin?

februar 19, 2019 0 Af Vinboden.dk

Særligt efter den gode, fede tid over julen og efter en lækker solferie kan man fange sig selv i bekymret at bruge lidt ekstra tid foran spejlet: Med de gode tiders mad og drikke ryger der ofte et par kilo til normalvægten. Derfor begynder mange da også at piske sig selv ud på barske løbeture og i fitnesstræning, mens man hårdnakket forsager den djævelsk lokkende kage til kaffen og suk – den gode flaske vin i ny og næ!

Men hvor meget feder rødvin og andre vintyper i det hele taget? Alkoholdige drikkevarer er selvfølgelig ganske kalorietunge, men som med så meget andet inden for kostområdet er der mange faktorer, der bestemmer, hvor fedende en bestemt fødevare reelt er. Lad os derfor dykke lidt ned i de mest almindelige facts og fordomme om netop rødvin og vin generelt som fedende.

(Livs)appetit, adfærd og alkohol

Først og fremmest er det som oftest i festlige sociale situationer, at vi indtager alkohol. Eller det er på ferien eller i weekenden, at vi åbner en flaske for at koble lidt af og lade stress og kontrol ligge en stund. Og det er netop dette med at slippe kontrollen, der kan ses som en væsentlig faktor, når vi ser på vægtøgning og indtagelsen af for eksempel vin.

Til den lækre middag løsnes stemningen og talebåndene, hvilket gør at man i første omgang måske ikke lægger mærke til, hvor mange glas man faktisk tager indenbords. Endnu vigtigere øger alkohol appetitten hos mange, så hvis du starter med et glas inden maden, vil du højst sandsynligt spise større og flere portioner af det i forvejen godt kalorietunge festmåltid.

Denne adfærd er meget socialt betinget og svær at styre uden om, hvis man ikke

er klar over, hvordan man selv reagerer i de festlige situationer. Hvis du kan se, at du får en større appetit, når du nyder din vin til maden, så drik rigeligt med vand til – og drop at fylde vin i glasset før maden er kommet på bordet! Hold fokus på at tygge maden grundigt og spis langsomt, så du simpelthen bare giver dig selv lov til at nyde maden og lade måltidet vare længe. Langt de fleste spiser maden på en brøkdel af den tid, det tager at forberede den – men hvad er det egentlig, du skal nå? Særligt til den hyggelige middag med venner og familie er det jo den nærværende samtale, der er hele sagens kerne og dét, der giver os sand livskvalitet. Så læn dig trygt tilbage under måltidet, mens du nyder samværet med de dejlige mennesker omkring bordet.

Rødvinens knap så rare kalorier

Der er dog også mere fysiologiske grunde til, at der for mange lander et par ekstra kilo på sidebenene, når proppen ryger af den gode rødvin og hvidvin. Den helt centrale grund er, at kroppen simpelthen prioriterer at brænde kalorierne fra ethanol (alkohol) af, før den giver sig i kast med julefrokostens flæskesteg og fødselsdagens flødeis. Denne førsteprioritering af alkoholforbrænding medfører desværre også hos mange, at fedtforbrændingen nedsættes og fedtdepoterne fyldes dermed op rundt omkring på kroppen. Det er særligt det mættede fedt, som findes i animalske fødevarer og friture, som lander på maveområdet, og derfor vil nogen kunne hurtigt kunne “se” de gode måltider på sine sideben.

Men hvor mange kalorier indeholder din rødvin? Det kommer naturligvis også an på den enkelte vinsort og fremstillingen, da sukkerindhold og alkoholprocent jo kan variere ganske meget fra den ene vin til den anden.

Overordnet set siger man dog, at et normalt glas rødvin (0,2 liter) svarer til 100-120 kcal (kalorier). Det samme gør sig gældende for de fleste tørre hvidvine og champagner, mens et gennemsnitligt glas rosé kan nå helt op på 170 kcal og en portvin (4 centiliter) 60 kcal! Sammenligner vi med andre våde varer, så indeholder en klassisk pilsner på 0,33 liter kun 125 kcal og en stor whisky med is (4 centiliter) 90 kcal, mens der er enorm forskel på de henholdsvis tørre og søde drinks som Gin og Tonic (0,3 liter = 210 kcal) og pina colada (0,3 liter = 600 kcal).

For at sammenligne de energimæssige forskelle, kan man altså sige, at for at forbrænde et mellemstort glas rødvin på 150 milliliter, skal du enten løbe i 15 minutter eller gå i 25 minutter. For at forbrænde pina coladaen med et indhold på en hel dagsration af kilojoules (2500 kJ er det anbefalede totale energiindtag for en aktiv voksen) skal du derimod spæne derudaf i mere end fire timer!

Rødvinen og hvidvinen er altså ikke de største kaloriesyndere, når det kommer til de forskellige alkoholiske drikke. Derimod har vinene helt særlige sunde kvaliteter, som de færreste andre spiritustyper kan prale af!

Vinens sunde boost

Rødvin indeholder først og fremmest tannin (garvesyre), som er en kraftig antioxidant. Tannin findes i druernes skal, kerner og stilke, så under gæring og lagring koncentreres og konserveres den sunde “power” dermed i rødvinen. Rødvin er dermed også en effektiv “vitaminpille” til at styrke immunforsvaret.

Antioxidanter virker positivt i hele vores organisme: De forhindrer cellernes iltning, hvilket ælder kroppen, og et moderat indtag af rødvin er derfor særligt gavnligt for hud og hjertekredsløb. Også det høje indhold af stofferne resveratrol og polyfenol har i adskillige forsøg vist sig, sammen med tanninernes antioxiderende virkning, at styrke kroppens forsvar mod inflammation og hjertekarsygdomme. Resveratol virker desuden opkvikkende på korttidshukommelsen, og flere studier peger da også mod at en jævnligt indtag af rødvin mindsker risikoen for at få en demenssygdom senere i livet.

Der forskes desuden på højtryk indenfor rødvinens evner for forebyggelse af blandt andet brystkræft, prostatakræft, fedtlever og livsstilssygdomme såsom overvægt og forhøjet blodtryk.

Udover disse glædelige fysiologiske virkninger, så er flere forsøg verden over kommet frem til, at også depression ses langt sjældnere hos de, der livet igennem har et lille til moderat forbrug af rødvin. Et stort studie viste blandt andet, at de personer, der over syv år drak 2-7 mindre glas rødvin om ugen, havde langt mindre tendens til at udvikle en decideret depression.

Elsk din rødvin – i mindre portioner!

Rødvin i rette mængder må altså siges at være en vidunderlig gave til både din livskvalitet og din livslængde. For at holde den slanke linie – og for at kunne “gå lige” på denne linie – anbefales det, som altid, at drikke vin med måde, så hverken fornuften ryger eller vægten stryger til tops!

Rødvinens sunde og helbredende kvaliteter skal man bestemt ikke kimse ad, og med logisk fornuft siger det sig selv, at de personer, som forstår at investere tid og passion i sin mad, drikke og andre nydelsesmidler, nødvendigvis har en højere livskvalitet og en længerevarende glæde over hverdagens små hyggestunder. Dog bør du se dig om efter mindre sukkerholdige vinsorter og vintyper, hvis du for eksempel lider af diabetes eller af andre grunde ønsker at have dit sukker- og kalorieindtag på et minimum. Friske druer indeholder meget høje mængder af fruktose og glukose, som for ikke-diabetikere giver store mængder af energi til for eksempel sportsudøvelse, men som desværre også sætter sig meget nemt på sidebenene – og det er nok de færreste, der lige løber et halvmaraton efter en god omgang vinsmagning! Her finder du en solid oversigt over udvalgte rødvine, hvidvine og andre vintyper med lavere sukkerindhold end de fleste.

Drik derfor din favorit rødvin med god samvittighed – lidt, men ofte!